טיפולים

traditional-chinese-3666268_1920.jpg
                                                                                                                              רפואה סינית
הרפואה הסינית היא חלק בלתי נפרד מהתרבות הסינית הקלסית. שורשי הרפואה הסינית נעוצים בפילוסופית חיים נטורליסטית. היא צמחה במקביל להתפתחות המסורת, התרבות ותפיסת העולם הסינית, ולכן הרפואה הסינית הינה חלק אינטגרלי ובלתי נפרד מתפיסת עולמם של הסינים ושזורה ברקמת החיים בסין. ההבנה הבסיסית כי האדם הוא מיקרוקוסמוס של הטבע ואותו איזון בין הכוחות השונים מתקיים גם באדם. מצב בריאותו של האדם תלוי בשיווי משקל בין כוחות אלו.

הרפואה הסינית היא שיטה פרקטית מאוד אשר חותרת לטפל בחולה כאן ועכשיו ובהמשך לתת למטופל כלים שיאפשרו לו לשמור על בריאות מיטבית. התפתחות של הרפואה הסינית היתה הדרגתית, תחילתה לפני אלפי שנים בסין העתיקה וכיום נעשה בה שימוש בכול העולם, במזרח ובמערב, בבתי חולים שלמים לרפואה סינית בסין ובמסגרות ציבוריות ופרטיות מחוץ לסין.

הכלים הטיפוליים של הרפואה הסינית הם דיקור סיני, צמחי מרפא סינים, טווינה / שיאצו ותזונה ובעזרתם המטפל ברפואה הסינית מנסה לחזק ולחדד את יכולת הריפוי הטבעית של הגוף כדי להתמודד עם מגוון רחב של בעיות רפואיות קלות וקשות כאחד.

היסודות של הרפואה הסינית

1.  כאמור הרפואה הסינית מתבססת על מספר עקרונות בסיסיים אשר משתלבים יחד להבנה כוללת של תפקוד גוף האדם ובמידה ואדם חולה – מה יש לעשות כדי להחזירו למסלול הנכון. בין השאר ניתן לראות :

2.     תפיסת ה- Yin וה-Yang המתבוננת ביקום כמורכב מכוחות קוטביים ומנוגדים המקיימים ביניהם יחסים של תלות, תנועה, יצירה והזנה הדדיים. במידה ויש חוסר איזון בין השנים, למשל – עודף Yang  וחוסר ה- Yin נראה תופעות של עודף חום, אקטיביות יתר, עצבנות, פנים אדומות ועוד.

3.  חלוקת העולם ל- 5 אלמנטים  - עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. לכול אחד מהאלמנטים יש מאפיינים שונים של העולם, הטבע והאדם. יש קשרי גומלין והשפעה ביניהם.

4. קיימת אנרגיה / כוח המפיח חיים בדברים הנקרא Qi. כול דבר בטבע בא לידי ביטוי ב-צ'י שלו. למשל, במצבים של חוסר ב- Qi האדם יהיה חסר אנרגיה, הוא יחלה בתכיפות גבוהה וכול מחלה תמשך זמן ארוך יחסית

5.  קיימים שנים עשר איברים פנימיים, אשר אחראים על כל התפקודים החיוניים שלנו בכל הרבדים: ברמה הפיזיולוגית, הרגשית, הנפשית והרוחנית. קיימים קשרי גומלין בין האיברים השונים ועודף או חוסר באחד האיברים יכול להתבטא באיברים אחרים.

6. מרידיאנים - האיברים הפנימיים מחוברים ביניהם וכן מחוברים אל הגפיים ואל הראש בתעלות אנרגטיות המכונות "מרידיאנים". לאורך תעלות אלה קיימות נקודות, בהן האנרגיה מצטברת ומקבלת "אופי" מסוים. עירור של נקודות אלה משחרר חסימות מן המערכת האנרגטית שלנו, ומשיב את האיברים הפנימיים לתפקודם התקין.

כיצד מטפלים ברפואה סינית ?

טיפול מוצלח ברפואה סינית מתבסס על אבחנה מדויקת של הבעיה הרפואית במונחים סיניים והבנה מה הגורם לבעיה. כדי להגיע לאבחנה טובה אני עושה תשאול מקיף המתייחס הן לבעיה הספציפית בה אנו רוצים לטפל והן להכרות כללית. המטרה בתשאול היא לזהות את הגורמים הפנימיים והחיצוניים למחלות. הגורמים המוכרים למחלות הם גורמים תורשתיים, מולדים, סביבתיים, תזונה וכן גורמים רגשיים.

לאחר שזוהה הגורם לבעיה אני מחליט על דרך הטיפול האופטימלית. קיימים כלים רבים שאני יכול לבחור ביניהם. ברוב המקרים אני משלב בין כלים שונים - דיקור סיני / צמחי מרפא / טיפול במגע / שינויים תזונתיים / המלצות לגבי אורח חיים ועוד.

grains.jpg
                                                                                                                                 נטורופתיה

רפואה נטורופתית היא  שיטת טיפול טבעית המבוססת על ההכרה שגוף האדם הוא בעל מנגנוני החלמה פנימיים ויכולת ריפוי עצמי.  טיפול נטורופתי משלב בין ידע מדעי מודרני לבין רפואה טבעית ומסורתית.כמטפל יש לי שתי מטרות בטיפול נטורופתי – האחת,  טיפול בבעיה הרפואית עצמה והמטרה השניה שהיא לא פחות חשובה היא לצייד את המטופל בכלים שיאפשרו לו איכות חיים טובה יותר לאורך זמן.
בנטורופתיה יש שילוב בין ידע מדעי מודרני לרפואה טבעית ומסורתית,  הגישה הנטורופתית אינה מטפלת רק בסימפטומים של הבעיה אלא בוחנת את המערכת בכללותה - יחסי גומלין בין מערכות ואיברים, הקשר בין מבנה ותפקוד, הקשר בין הנפש לגוף, הקשר בין האדם והרגלי חייו.

קיימים תחומים רבים בהם טיפול נטורופתי מסייע הן בטיפול בבעיה והן במניעתה כגון :  מחלות לב כליליות , בעיות עיכול, יתר לחץ דם, סוכרת מבוגרים שאינה תלויה באינסולין (NIDDM - Not Insulin Dependent  Diabetes Mellitus )  , אוסטיאופורוזיס, תשישות כרונית, אסטמה, השמנת יתר, בעיות קשב וריכוז, אלרגיות, ועוד

בטיפול לריפוי הגוף אני משתמש בכלים מגוונים – שינויים תזונתיים,  טיפול בצמחי מרפא , מתן תוספי מזון, שימוש בשמנים אתריים (ארומותרפיה), המלצות בנושא הרגלים/סדר יום, דימיון מודרך, טכניקות מגע. הטיפול יתמקד בגורמים האמיתיים לבעיה ולא בסימפטומים בלבד – למשל, אם יש בעיות עיכול ככאבי בטן, נפיחות, גזים ננסה לאתר את הסיבה שגורמת – אי סבילות למזון , היפוכלורידיה וכו.

הטיפול הנטורופתי מתאפיין בעבודת צוות – מטפל ומטופל. כאשר המטפל מספק את הכלים – המלצות תזונה, צמחי מרפא, דגשים שונים והמטופל משלב אותם בחייו.  גישה זו מאפשרת  למטופל להמשיך ולטפל בעצמו לאורך זמן. לשפר מהותית את איכות החיים שלו ואת  בריאותו  מבלי להיות תלוי במטפל.  בראיה  שלי הצלחה אמיתית  של טיפול היא לא רק הקלה משמעותית  הסימפטומים אלא בלימוד המטופל איך להתאים את אורח החיים שלו כך שהבעיה לא תחזור על עצמה.

צמחי מרפא - צילום.jpg
                                                                                                                                 צמחי מרפא

שימוש בצמחי מרפא מהווה כלי טיפולי משמעותי ביותר הן בנטורופתיה והן ברפואה סינית. בעבר, צמחי המרפא שמשו כתרופות, כך ניתן למצוא תעוד מפורט של צמחי מרפא והייעוד הרפואי שלהם בכתבים סיניים משנת 400 לפני הספירה. עם התפתחות הרפואה המודרנית וביחוד מעת גילוי האנטיביוטיקה נדחקה הרפואה העממית והשימוש בצמחים הצידה. יחד עם זאת, היום יותר מתמיד המודעות לסגולות של צמחי המרפא והיתרונות  היחסיים שלהם הולכת וגדלה. גם המדע המודרני מצא ברבים מצמחי המרפא הללו חומרים שיש להם השפעה על מחלות רבות ומתקיים מחקר ענף במטרה למצוא צמחים היכולים לסייע בריפוי מחלות.

אני מוסמך לטפל הן בצמחי מרפא סיניים והן בצמחי מרפא מערביים – "הרבליסט קליני". ההכרות של שני העולמות מאפשר לי להתאים למטופל את צמחי המרפא הטובים ביותר לו. בחלק מהמקרים אבחר בפורמולה הכוללת צמחי מרפא סיניים ולעתים, פורמולה המבוססת על צמחי מרפא שמקורם באירופה ואמריקה תהיה נכונה יותר

• צמחי מרפא סיניים – בסין השימוש בצמחי מרפא קיים כבר אלפי שנים ומשולב הדוקות ברפואה הסינית. הגישה הטיפולית היא לאבחן מה הסינדרום הסיני של הבעיה הרפואית ובהתאם לטפל בדיקור ובצמחים. אחד היתרונות הבולטים של השימוש בצמחי מרפא סיניים הוא הנסיון המצטבר ארוך הטווח. קיימות פורמולות של צמחי מרפא אשר בשמוש נפוץ כבר יותר מ- 2000 שנים על אוכלוסיה של מאות מיליונים. השילוב של משך וכמות מטופלים גדולה תורם רבות לאיכות ובטיחות הטיפול.

• ·צמחי מרפא מערביים –  בנטורופתיה אנו משתמשים בצמחי מרפא מתרבויות שונות – אירופה, הודו (איורוודה), סין, אמריקה הצפונית והדרומית ואף מאזורינו. הטיפול מתבסס על שילוב בין אבחנה מערבית ואבחנה מסורתית.

? מתי נבחר להשתמש בצמחי מרפא

שימוש בצמחי מרפא הוא כלי נוסף בטיפול. במקרים רבים צמחי מרפא יתנו פתרון טוב יותר ועם פחות תופעות לוואי מאשר טיפול תרופתי. המטרה בשימוש בצמחי מרפא היא לטפל במקור הבעיה הרפואית ולא רק בסימפטומים שלה. כאמור, הבחירה בעבודה עם צמחי מרפא היא בהתאם לצורך. בתחילת הדרך צמחי המרפא ניתנים במקביל לתרופות ועל פני זמן עם השיפור במצב , המטופל בתאום עם רופאו  יחליט על מינון התרופות.

? כיצד נבחרים  צמחי המרפא לטיפול

צמחי המרפא משמשים ברפואה המסורתית מאות רבות של שנים. לכול צמח יש התוויות ספציפיות שהתגבשו על בסיס נסיון מעשי. וכך ניתן למצוא צמחי מרפא שמתאימים במיוחד לבעיות נשימה ומחלות חורף, צמחי מרפא המטפלים בבעיות של מערכת העיכול, צמחי מרפא המסייעים לכאבים וכו. בהתאם לאבחנה  הסינית/נטורופתית והמערבית אני בונה פורמולה המורכבת ממספר צמחי מרפא שביחד יתנו מענה לבעיה. ברוב המקרים הפורמולה מבוססת על פורמולה מסורתית שנמצאת בשימוש רב עם התאמות למקרה למטופל ומבעיה הרפואית הספציפית עימה מתמודדים.

כאשר בודקים ממה בנויה הפורמולה ניתן לראות שיש שילוב בין צמחים המטפלים בבעיה העיקרית וצמחים אשר תומכים או מאזנים את הטיפול. נמצא כי החומרים פעילים שהתגלו באחד מהצמחים שבפורמולה מחזקים את השפעתם של חומרים שזוהו בצמח אחר שהרכיב אף הוא את הפורמולה, על גוף החי (השפעה תומכת). ולעתים, יש  צמחים הממתנים השפעת יתר הצמחים (השפעה מאזנת).

? מהם צמחי מרפא

תחת הקטגוריה של צמחי מרפא ניתן למצוא מגוון עצום של צמחים המשתייכים למשפחות בוטניות שונות והם יכולים להיות עציםשיחיםפרחיםפירות וירקות.  כאשר בנוסף, ברפואה סינית נכנסים לקטגוריה זו גם מינרלים שונים ועוד. לעתים יהיו התוויות רפואיות שונות לחלקי הצמח - שורש / קליפה / עלווה. חלק מצמחי המרפא עוברים

תהליך עיבוד שמחזק את תכונות המרפא שלהן -  בישול, השריה, יבוש באופן מיוחד ועוד.

מה אנו יודעים על צמחי המרפא שבשימוש ?
קיים ידע רב על צמחי מרפא המגיע ממספר רב של מקורות. הידע הבסיסי מגיע מהרפואה המסורתית ומתבסס על פרקטיקת הטיפול ונסיון מצטבר של אלפי שנים. החל מאמצע המאה ה- 20 החל מחקר מערבי אינטנסיבי בצמחי מרפא. מטרת המחקר המערבי היתה עניינית לחלוטין – לנסות לזהות מה המרכיבים הפעילים שיש בצמחי מרפא שמאפשרים ריפוי של מחלות. במקרים רבים על בסיס צמחי מרפא פותחו תרופות שונות ולעתים אף נלקח צמח המרפא בשלמותו והוגדר כתרופה.
בנטורופתיה, חלק ניכר ממאפיני צמח המרפא מתבססים על אבחנה רפואית והבנה מהם החומרים הפעילים שיש בצמח. יחד עם זאת אחד הדברים המבדילים בין תרופות לבין צמחי מרפא היא העובדה שתרופות מכילות בדרך כלל חומר פעיל מסוים מבודד היטב, בעוד שצמחי מרפא מבוססים על הצמח ומכילים מאות רבות של חומרים העובדים בסינרגיה (מספר מרכיבים שמעצימים את השפעת הצמח על גוף האדם ).